آموزش زبان انگلیسی ELT
A. Hashemi Mehr 
قالب وبلاگ

در طول روز ایده های جدید زیادی در ذهن انسان موج می زند که بعضی از آن ها واقعا با ارزش و بعضی بی ارزشند. اما تا زمانی که آن ها را شکار نکنیم نمی توانیم بگوییم کدام ارزشمند است. چرا که فرآیند خلاقیت و نوآوری از تصور شروع می شود و پس از مهندسی، تصور تبدیل به ایده می گردد. برای رسیدن به یک ایده لازم است ابتدا اجازه دهیم تصورمان به آسمان صعود کند، سپس آن را به زمین آورده و مهندسی کنیم. یعنی آن را بررسی، ارزیابی، تجزیه، تحلیل،ترکیب، تکمیل و تصحیح نماییم تا به یک تصور مهار شده یعنی «ایده» دست یابیم و این ایده وقتی ارزش بررسی و تجزیه و تحلیل دارد که خواب را از شما...

 


... گرفته باشد. اگر ایده ها مدیریت نشوند، این قدرت خلاقه به سرعت می تواند تبدیل به یک ضعف شود و کاری را که باید انجام دهیم ، کنترل و سازماندهی ایده هاست. یکی از تکنیک هایی که به ایده یابی کمک می کند، تکنیک اسکمپر ( scamper ) است. این واژه از ابتدای حروف یک سری واژه های دیگر تشکیل شده و هدف اصلی این تکنیک تحریک قدرت تصور است تا آن را در جهات مختلف و ضروری به حرکت در آورد. این تحریک به وسیله یک سری سوالات ایده برانگیز صورت می گیرد که شخص در رابطه با مسئله مورد نظرش از خود سوال می کند. هفت واژه ی تشکیل دهنده ی این تکنیک عبارت از موارد زیر است:

1. جایگزینی ( substitute ) : چه مواردی را می توان به جای موارد فعلی به کار برد؟

                                   به جای او چه چه کسی را...؟

                                   از چه فرآیند دیگری می توانیم استفاده کنیم؟

 2. ترکیب ( combine ) : با چه چیز دیگری می تواند مخلوط شود؟

مثال : اگر در زندگی روزمره به پیرامون خود دقت کنید به ایده برانگیز بودن این سوال پی خواهید برد. کالاهایی چون دستمال کاغذی با رایحه ی دل انگیز، کفش های کودکان که هنگام راه رفتن صدا می دهند، یا چراغی که در پاشنه ی کفش روشن می شود، همه حاصل این سوال است.

3. تغییر یا انطباق ( adapt ) : آن را شبیه چه چیزی می توانیم بسازیم؟

مثال : ایده ی نوشیدن نوشابه با نی ، یک ایده ی خلاق است و خمیده کردن و به صورت L در آوردن نی سبب راحتی و زیبایی بیشتر شده است. 

4. بزرگ سازی ( magnify ) :  اگر رنگ،سرعت،شکل و .. را تغییر دهیم چطور می شود؟

                                         آیا باید بزرگ تر، قوی تر و با ارزش تر گردد؟

                                         چرا آن را چند برابر نکنیم؟

مثال : چند مداد بزرگ و غول پیکر می تواند طرح بسیار زیبایی به ورودی یک دانشگاه بدهد، یا یک کپسول آنتی بیوتیک را می توان چند هزار برابر کرد و به عنوان تابلو یک داروخانه مورد استفاده قرار داد.

5. کاربردهای دیگر ( put to other uses ) : چه استفاده ای از مواد زاید آن می                                                           توان کرد؟

                                                     با محصولات مردود شده یا ایده های                                                          شکست خورده چه می توان کرد؟

مثال : روزی نوجوانی این سوال را از خود پرسید که «چه استفاده ای می توانم از این ماشین چمن زنی خراب بکنم؟» سپس ماشین چمن زنی را به دوچرخه ی خود وصل کرد و بدین طریق اولین موتور گازی دنیا متولد شد. آن نوجوان « سویی چیرو هوندا » بود که اکنون یکی از بزرگ ترین مردان جهان است.

6. کوچک سازی و حذف ( eliminate ) : چگونه می توان آن را متراکم تر و فشرده تر کرد؟

                                                     چه می شود اگر کوچک تر شود؟

                                                     چه چیزی را می توان حذف کرد؟

                                                     آیا می توان این را سریع تر انجام داد؟

مثال : حذف سیستم میکروفن سبب ساخت میکروفن های یقه ای و حذف سیم تلفن موجب ساخت گوشی های تلفن همراه شد.

7. معکوس سازی ( reverse ) : اگر جای آن ها را با هم عوض کنیم، چه می شود؟

مثال : اگر به جای جمله ی « بعد از فروش پس گرفته نمی شود. » در مقابل مشتری ها  بنویسیم « بعد از فروش پس گرفته می شود » چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا مشتری با اطمینان بیشتری خرید نخواهد کرد؟ کشف قانون جاذبه توسط نیوتن نیز حاصل این سوال ساده بود « چرا وقتی سیب از درخت جدا شد، به طرف پایین آمد و بالا نرفت؟ »

در نظر داشته باشیم که در بعضی از کتاب های خلاقیت حرف ابتدای کلمه ی rearrange برای  r  آمده است که به معنی چیدمان دوباره و تغییر در ترکیب است و سوالات زیر را می توان برای آن به کار برد:

به چه نحو دیگری می توان در ترتیب قرار گرفتن این ها تغییر ایجاد کرد؟

چه زمان دیگری برای آن کار بهتر است؟

به یاد داشته باشید که اگر دو  روش برای انجام کاری وجود دارد ، شما باید روش سوم را به کار ببرید... 

 

برگرفته از سایت: creativity.persianblog.ir

[ ٢٤ دی ۱۳٩٠ ] [ ٤:٤٤ ‎ب.ظ ] [ امیر هاشمی مهر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدرس و مترجم زبان انگلیسی خواهان پاسخ گویی به پرسش های شما و دریافت دیدگاه هایتان برای پیش برد هر چه بهتر اهداف آموزشی و فرهنگی
صفحات اختصاصی
RSS Feed